Legestuen

Børnene i dagplejen færdes til dagligt i et lille og nært miljø. Men det er også vigtigt, at børnene møder andre børn. Legestuen er et sted, hvor 3-4 dagplejere mødes sammen med deres børn og laver aktiviteter sammen.

Dagplejere og børn mødes ca. hver eller hver anden uge. Det er også her, dagplejerne planlægger fælles udflugter, aktiviteter omkring højtiderne og meget andet.

En gang om måneden er de i legestuen hele dagen.

Heldagslegestue:

I heldagslegestuen arbejdes der med "Tidlig opsporing og indsats" (TOPI), derfor er de i heldagslegestue minimum 1 gang om måneden.

Det vil sige, at børn og dagplejere møder i legestuen fra morgenen og er sammen her hele dagen. Størrelsen på legestuegrupperne varierer, men skal give alle børn mulighed for erfaringer med at begå sig i en større gruppe børn. Ligeledes giver det børnene mulighed for at få et kendskab til andre dagplejere. Dette er til stor fordel for barnet, så man kender hinanden, når man skal i gæstepleje.

I legestuen er der mulighed for anderledes aktiviteter end i det enkelte dagplejehjem. Aktiviteterne kan være tilrettelagt ud fra børnenes alder eller udviklingstrin, så alle børn mødes af interessante læringsmiljøer og anderledes muligheder for børnefællesskaber. Dagplejerne har i legestuen mulighed for faglig sparring med hinanden og med dagplejepædagogen.

Alle steder er legestuen indrettet, så børnene har mulighed for leg og bevægelse både inde og ude.

BYSTEDADRESSE
HvamKulturhusetGl. Viborgvej 42
KlejtrupÆldrecenteretMidtvej 2
SkalsSkals BørnehusGl. Skolevej 1
LåstrupKulturhusetLåstrupvej 38
ViborgLegestuenSøndermarksvej 21
LøgstrupSpejderhuset, BaunehøjRomlundsvej 27
MøldrupMøldrup HallenRugvænget 2
KarupBørnehuset Karup/Kølvrå i kælderenGl. Banevej 19
FrederiksVed SkolenSkolen 10
RøddingRøddinghusMeldgårdsvej 28
LøvelKultur og forsamlingshusTinggade 25
HammershøjSpejderhyttenJernbanedage 28
ØrumBjælkehyttenTjelevej 10
Overlund/HoulkærLøvehulen, Lyngens BørnehusKlokkelyngen 19
BjerringbroLegestuenSkovvejen 51
RødkærsbroRødkærsbro HallenBrandstrupvej 25
StoholmLegestuenIglsøvej 5
Mønsted

Denne lille pjece beskriver formålet med legestuen for både børn og voksne – og beskriver endvidere, hvilke roller og ansvar, der ligger hos dagplejere og hos dagplejepædagoger, for at legestuen kan fungere som optimalt læringsrum for børnene.

Legestuen pjece.pdf

Shape Created with Sketch.