Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagplejepædagogens rolle

Dagplejepædagogerne arbejder med flere forskellige opgaver, som har til formål at sikre en høj kvalitet og faglighed i dagplejen. 

Dagplejepædagogerne fører lovpligtigt tilsyn med alle vores dagplejere. Det betyder, at de besøger dagplejerne regelmæssigt og observerer, hvordan de arbejder med børnene. I tilsynet gives faglig sparring til dagplejerne med fokus på børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse via tilpassede læringsmiljøer og børnenes mulighed for deltagelse i børnefællesskabet. 

Dagplejepædagogerne har også til opgave at inspirere og udvikle dagplejernes praksis, så den lever op til den styrkede pædagogiske læreplan. Den pædagogiske læreplan er et fælles fagligt grundlag for dagplejen, som beskriver seks temaer, der er vigtige for børnenes udvikling: Alsidig personlig udvikling, Sociale kompetencer, Sprog, Krop og bevægelse, Natur, udeliv og science, Kultur, æstetik og fællesskab. Dagplejepædagogerne kan hjælpe dagplejerne med at finde relevante materialer, metoder og ideer til at arbejde med læreplanen i hverdagen. 

Samarbejdet mellem forældre og dagplejepædagog foregår gennem begyndermøder, forældresamtaler, ved arrangementer i legestuen, eller når man lige mødes i døren hos dagplejeren. Er der noget, man som forældre mener, dagplejepædagogen kan være behjælpelig med, er man til enhver tid velkommen til at ringe og få en snak.

I nedenstående link kan I læse om disse tilsyn, samt se en film om hvordan det anmeldte tilsyn forløber:

https://viborg.dk/service-og-selvbetjening/boern-unge-og-familie/boernepasning-0-6-aar/tilsyn-i-dagtilbud/